Prezentăm monografia ŢURCAN, NELLY. Comunicarea ştiinţifică în contextul Accesului Deschis la informaţie

Cartea conf. universitar Nelly Ţurcan este dedicată abordării comunicării ştiinţifice în condiţiile Accesului Deschis la informaţie. Autoarea relevă contradicţia care există între sistemul tradiţional de comunicare ştiinţifică şi cerinţele comunităţii academice, ale societăţii în ansamblu, privind cercetările ştiinţifice şi accesul la rezultatele cercetătorilor.

 Nelly Ţurcan a dat o imagine de ansamblu a conceptelor ce ţin de comunicarea ştiinţifică: abordări teoretice, tipologia comunicării ştiinţifice, paradigmele comunicării ştiinţifice, rezumând aici mulţi ani de discuţii cu privire la natura şi esenţa comunicării ştiinţifice şi prezentând propria concepţie a acestui fenomen extrem de complex, cu multe faţete.

 Generalizând opiniile privind noţiunea de „comunicare ştiinţifică” şi funcţiile realizate de aceasta, autorul propune propriul său punct de vedere. Termenul comunicarea ştiinţifică este unul complex care acoperă două dimensiuni ale comunicării – comunicarea în ştiinţă şi comunicarea despre ştiinţă. Din această perspectivă autoare defineşte comunicarea ştiinţifică ca o interacţiune durabilă a actanţilor procesului de circulaţie a informaţiei ştiinţifice în societate care este asigurată de totalitatea mijloacelor, filierelor, activităţilor instituţionale.  Autoarea distinge două nivele ale comunicării ştiinţifice: (1) comunicarea ştiinţifică internă, în care participă cercetătorii, savanţii dintr-un domeniu de cercetare; (2) comunicarea ştiinţifică externă care se desfăşoară între comunitatea ştiinţifică şi societate.

 Cu toate acestea, valoarea acestei cărţi nu este doar o revizuire a abordărilor existente şi opiniilor cu privire la comunicare, nici măcar faptul că avem  în faţă un text foarte bogat, în care realizările ale mai multor cercetători sunt conectate la întreaga doctrină a comunicării. În opinia noastră, cel mai valoros lucru realizat de Nelly Ţurcan, este redefinirea paradigmei comunicării ştiinţifice în condiţiile Accesului Deschis la informaţie, care ar putea fundamenta o bază comună pentru studierea comunicării de diferite ştiinţe.

 Pregătirea fundamentală a autoarei, cunoaşterea bună a domeniului infodocumentar, a sociologiei, tehnologiei informaţiei şi a comunicării ia permis să atinge scopul acestei lucrări. Autoarea îmbină percepţiile intuitive şi cunoştinţele existente şi dezvoltă abordări integrative în demersul său ştiinţific de  studia fenomenul de comunicare. Desigur, scopul cărţii este atins, însă, suntem convinşi că, această monografie este doar o realizare în drumul lung pentru a dezvolta doctrină filozofică a comunicării ştiinţifice.

 Ştiinţa se dezvoltă prin propriile sale legi, dar este întotdeauna rezultatul unei activităţi comune în cadrul comunităţi ştiinţifice. Biblioteca este intermediar în sistemul de comunicare ştiinţifică, având un rol important în asigurarea informaţională a procesului de cercetare. Rezultatul ştiinţific, înregistrat de Nelly Ţurcan s-a produs prin multiplele dezbateri interne şi externe, uneori foarte dure, dar aşa se maturizează un savant, trecând aceste labirinte intelectuale, psihologice şi etice. Lucrările ştiinţifice serioase oferă o examinare aprofundată a textelor ştiinţifice, estimările făcute anterior, compararea ideilor şi viziunilor altor oameni de ştiinţă. Cartea prezentată încă o dată ilustrează capacitatea autorului să realizeze aceste lucruri. Monografia este un model de dezbatere academică, autorul are un nivel ridicat de cultură intelectuală, care este atins de foarte puţini oameni de ştiinţă de azi.

 Noi, reprezentanţii domeniului infodocumentar, trebuie să fim auto-critici, şi, prin urmare, este necesar să spunem că ajungem rareori la nivelul de generalizare ştiinţifică, cu atât mai important pentru noi este să asimilăm cunoştinţele dobândite de colega noastră, care se orientează perfect în problemele ştiinţei şi în aparatul conceptual şi metodologic al ştiinţei. Aceasta carte, prin abstractizare şi generalizare, analiza structurală şi analiza funcţională, abordări sistemice confirmă caracterul ştiinţific al acestei publicaţii. Monografia este o sursă de cunoaştere epistemologică, care uneori ne lipseşte nouă.

 Autorul nu a putut evita nici modelarea Accesului Deschis ca o nouă formă de comunicare a informaţiilor. Reflecţiile generate din lectura acestei cărţi, în general sunt legate de înţelegerea modului în care această cercetare va influenţa dezvoltarea în continuare a sistemului de comunicare ştiinţifică. Sunt un cititor harnic şi un elev al acestei cărţi şi încerc să găsesc răspunsuri la unele întrebări, însă, am constatat că prin prima lectură nu am înţeles toate sensurile cuprinse pe aceste pagini. Este un gen de publicare academică, asemenea cărţi sunt rar editate de colegii noştri. Nelly Ţurcan întotdeauna se prezintă ca un specialist şi inovator, care mereu îşi îmbunătăţeşte competenţele, care permanent căută contactul şi raportul cu colegii săi. Cartea este lucrată cu măiestrie ştiinţifică a unui cercetător experimentat şi are un limbaj academic, unul convingător, extrem de bogat în terminologia profesională din ştiinţe foarte diferite.

 Prezentarea în această carte a politicilor, strategiilor şi modelelor ale Accesului Deschis o considerăm o realizare notabilă a autorului. Cunoaşterea şi aplicarea modelelor Accesului Deschis vor impulsiona dezvoltarea sistemului de comunicare ştiinţifică în Republica Moldova, ar contribui la creşterea vizibilităţii cercetărilor ştiinţifice la nivel naţional, precum şi la nivel internaţional. De asemenea, implementarea repozitoriilor instituţionale şi a revistelor cu acces deschis va contribui la creşterea impactului publicaţiilor ştiinţifice datorită sporirii citărilor.

 Concluziile în finalul cercetării se referă la necesitatea implementării modelelor inovaţionale de comunicare ştiinţifică care vor permite diseminarea şi accesul nerestricţionat la informaţia ştiinţifică. O altă concluzie importantă este că  universităţile, instituţiile de cercetare şi editurile trebuie să aprobe politicile instituţionale privind accesul deschis la informaţia obţinută în procesul de cercetare ştiinţifică.

 În general, această monografie, la fel ca şi toate lucrările scrise de Nelly Ţurcan se disting prin caracterul lor netrivial şi valabilitatea gândirii, utilizarea bogată de surse documentare, integritatea de analiză ştiinţifică şi citare; stil autentic al expunerii ştiinţifice, şi multe alte avantaje. Din această cauza lucrarea Nelly Ţurcan este una reprezentativă, conţinând informaţii de noutate ştiinţifică, reflectând o gamă largă de probleme de actualitate. Cred că această monografie, este cea mai mare contribuţie la studiul comunicării ştiinţifice, realizat vre-o dată în Republica Moldova.

 Accesul Deschis, acest nou model de acces la informaţie şi cunoaştere este obiectivul strategic principal pentru următoare perioada în universităţile Republicii Moldova. Bibliotecile universitare vor organiza arhive instituţionale (repozitorii) şi reviste cu acces deschis. Specialiştii din bibliotecă în colaborare cu departamentele de ştiinţă vor convinge cercetătorii, cadrele didactice universitare de a participa la constituirea arhivelor instituţionale, vor informa comunitatea despre resurse informaţionale noi privind informaţia ştiinţifică. Prin aceste demersuri, bibliotecile universitare vor  contribui la dezvoltarea conţinutului digital în Acces Deschis prin popularizarea producţiei ştiinţifice şi consolidarea imaginii universităţii.

Să ne bucurăm că, datorită Nelly Ţurcan, cunoştinţele noastre au devenit mai bune, mai logice, mai convingătore! Aceste cunoştinţe ne vor ajuta să influenţăm procesul de comunicare ştiinţifică în Republica Moldova şi crearea conţinuturilor digitale în acces deschis!

Descărcaţi cuprinsul aici

 Natalia Cheradi, coordonator al Programului EIFL-OA Moldova

Acest articol a fost publicat în Educaţie şi cultură. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu